Social Responsibility- Kindergartners; Social Responsibility-Primary & Preparatory Students

Social responsibility - A new educational material in Egyptian schools.
EOS is currently coordinating with the Ministry of Education to obtain formal approval of educational material, developed by EOS, on SR for kindergarten, primary and secondary schools based on ISO 26000-2010.
For kindergartners the material has been developed to suit their mentality. Combining theory and implementation, it includes activities, e.g. technical, narrative, kinetic, competitions, music, etc. These activities enable mothers and teachers to train their children to bear responsibility in a simple and enjoyable manner. EOS encourages teachers, parents and all those interested in nurturing, to train children in bearing responsibility through such courses on SR.
In the framework of enhancing and developing SR skills for primary and preparatory school students (6-14 years), EOS has developed material to support current educational material and summer activities that take place in parallel to the school day.
In short, the EOS vision is to enable students to bring change into their lives and those of the local communities through social and economic elements that coincide with our social culture, customs and traditions. The material content is flexible in its implementation and adaptation to the target community and environment.
The aim of these SR lessons is to promote student skills, e.g. personal skills, skills for working in a team, for listening and for leadership. This requires organizing training courses for bodies involved in implementation, whether for state or private school children or youth care associations. Accredited trainers should conduct such courses for representatives of some such bodies, in addition to training local trainers capable of being accredited trainers at the national level.

Original titleمسئوليتنا المجتمعية - أطفال الروضة مسئوليتنا المجتمعية - التعليم الأساسى
Original abstractالمسئولية المجتمعية مادة تعليمية جديدة في المدارس المصرية
يجري حاليا التنسيق بين الهيئة المصرية العامة للمواصفات والجودة ووزارة التربية والتعليم المصرية للحصول على موافقة رسمية بالتطبيق المرحلي لمادة دراسية جديدة أعدتها الهيئة لتنمية المسئولية الاجتماعية لدى تلاميذ مرحلة رياض الأطفال ومرحلة التعليم الأساسي وذلك استنادا للمواصفة القياسية الدولية ٢٦٠٠٠ التي أصدرتها منظمة الأيزو العالمية حول المسؤولية المجتمعية.

وتستهدف المادة التعليمية التي أعدتها الهيئة الأطفال الذين تتراوح أعمارهم بين 4 - 6 سنوات وهي مرحلة ما قبل التعليم الابتدائي، وهذه المرحلة لها مناهج خاصة تتفق والمرحلة العمرية في رياض الأطفال، وتجمع هذه المناهج بين النظرية والتطبيق وتتضمن أنشطة متنوعة منها: فني – قصصي – حركي – مسابقات - موسيقي ...الخ، وقد ثبت بالتجربة العملية أن هذه الأنشطة تنمي المسئولية الاجتماعية لدى الأطفال ما قبل المدرسة. وتُمكن الأمهات والمعلمات من تدريب الأطفال على تحمل المسئولية في صورة سهلة وبسيطة وممتعة ومن هنا تتوجه الهيئة إلى أولياء الأمور والمعلمون وكل المعنيون بالتربية والتعليم للاهتمام بموضوع تدريب الأطفال على تحمل المسئولية وذلك من خلال التركيز على وضع برامج تدريب في مجال المسئولية المجتمعية.

وفي إطار تعزيز وتنمية مهارات المسئولية المجتمعية لدى أبنائنا التلاميذ في مرحلة التعليم الأساسي أعدت الهيئة مادة تعليمية أخرى للتلاميذ الذين تتراوح أعمارهم بين 6 – 14 عاما ، وتحتوي على مناهج تعليمية كمقررات مساندة للمنهج الدراسي وأنشطة صيفّية يمكن تطبيقها بشكل متوازٍ مع اليوم الدراسي .

إن رؤية الهيئة هي تمكين التلاميذ اجتماعيا واقتصاديا ليكونوا عناصر للتغيير في حياتهم ومجتمعهم من حولهم، مع التأكيد على أن هذا المنهج يتفق مع العادات والتقاليد والثقافة المجتمعية للبلاد، بالإضافة إلى أن مضمونه يتسم بالمرونة في التطبيق والتكييف مع البيئة المجتمعية المستهدفة .

وتهتم هذه الدروس في جانب المسئولية المجتمعية بتعليم التلاميذ مهارات معرفية، كالمهارات الشخصية ومهارات العمل مع الفريق ومهارات الاستماع ومهارات القيادة، ويتطلب ذلك تنفيذ دورات تدريبية للجهات المشاركة في التطبيق، سواء من مدارس التعليم العام الحكومية أو الخاصة، بالإضافة إلى جمعيات رعاية الأطفال والشباب على أن يقوم فريق من المدربين المعتمدين بتنفيذ هذه الدورات التدريبية لفئات من ممثلي الجهات، بالإضافة إلى إعداد مدربين محليين يكونوا قادرين على أن يصبحوا مدربين معتمدين محليا.

Additional information:

Country:Egypt
Language(s):Arabic
AuthorsMr. Shaker Abdel Rahman Khalifa (Egyptian Organization for Standardization and Quality (EOS))
Publisher:To be the Egyptian Ministry of Education
Last update:Foreseen August 2013